Verklighetsbaserad inlärning
Lessebo lärcenter fick statsbidrag för utveckling av svenska som andraspråk år 2013.
Vårt projekt riktade sig mot analfabeter och elever med kort skolbakgrund och fick namnet ”Verklighetsbaserad inlärning”. Meningen var att eleverna skulle inspireras att träna sin förmåga att läsa och förstå den information som vi omges av i samhället. Vårt mål med projektet var att eleverna , samtidigt som de utvecklade sina kunskaper i svenska, skulle få ett ökat intresse för samhället och en bättre integrering. Genom att t.ex. besöka olika affärer, arbetsplatser och föreningar närmar sig skolan samhället. Vår förhoppning var att vi därigenom ska få en större möjlighet att hitta meningsfulla aktiviteter kopplade till undervisningen och att eleverna skulle uppleva en större säkerhet i kontakten med samhället utanför skolan.
Våra arbetsområden vt. 13 har varit:
- Affärer i Lessebo
- Min kropp och hälsa
- Kultur och fritid
- Återvinning
Vi har…
- gått runt i skolan och läst skyltarna
- gjort en rundtur i samhället
- varit på apoteket
- besökt återvinningscentralen
- varit på biblioteket
- besökt muséet (hembygdsföreningen)
- besökt handpappersbruket
- läst skyltar och annan viktig information som finns i mataffärer
- lagat mat
Vi har skrivit gemensamma texter om våra aktiviteter, bearbetat texterna genom olika språkövningar samt dokumenterat med hjälp av bilder och filmer.
Eleverna har varit mycket nöjda och vi kommer att fortsätta arbetet under vårterminen. Det finns mycket kvar att göra. Som jag ser det ska ett projekt ge en möjlighet att utveckla arbetet och det kan ju inte ta slut bara för att själva projektet är slut. Det är några saker som ligger närmast på önskelistan.
- besöka syaffären och järnaffären
- besök på förskola och fritids
- besök på Berghälla (äldreboende)
- bjuda in någon representant för arbetsförmedlingen och socialen.
Under våren kommer vi samtidigt att utveckla vårt arbete med ”Läsinlärning på uttalets grund”.
Vill du läsa mer om vårt projekt kan du läsa loggboken för höstterminens projekt här.
Kerstin, projektledare och lärare i Alfagruppen.