Om oss

 

Presentation av mitt arbete med Alfabetisering

Jag har arbetat med svenska som andraspråk och SFI sedan 80-talet. Det har varit ett fantastiskt arbete. De flesta åren har jag arbetat i Lessebo. När jag började utbilda mig i svenska som andraspråk kunde jag inte föreställa mig att det skulle vara ett så stadigt ökande  behov av lärare i svenska som andraspråk.  Nu större än någonsin.

De senaste åren har jag arbetat med alfabetisering. Eftersom jag  har en lågstadielärarutbildning i grunden har det passat mig bra att arbeta med elever som har kort skolbakgrund. och i en alfabetiseringsgrupp. I min grupp är de flestas hemspråk somaliska, dari och arabiska.  I alfa-gruppen finns två modesmålsstödjare för dessa tre språk. När jag skriver det här är vi femton elever, en lärare, och två modermålsstödjare i alfagruppen. Modersmålsstödjarna talar svenska, dari, arabiska och somali. Själv pratar jag naturligtvis mest svenska.

Jag är som sagt utbildad lågstadielärare, har läst 90 poäng i svenska som andraspråk, arbetat åtskilliga år som både lärare i svenska som andraspråk och med SFI-undervisning, men bara det senaste åren med undervisning av analfabeter. Det har varit minst sagt spännande år och en stor utmaning.

För några år sedan genomförde vi ett projekt som vi gav namnet ”Verklighetsförankrad alfabetisering”.  Meningen var att vi skulle ta nytta av närsamhället i undervisningen.  Vi fotograferade med hjälp av Ipads och tränade på att läsa och skriva om våra egna bilder.

Tanken med den här bloggen är först och främst att jag ska dela med mig av det jag arbetat med under mina år som lärare i alfabetisering men är naturligtvis också glad om ni vill dela med er av era egna erfarenheter.

.Arbetet i Alfa-gruppen.

I Alfagruppen, precis som i andra grupper, fylls det på med nya elever allteftersom. Eftersom det är relativt många i gruppen är det en stor utmaning att få tid att hjälpa alla på sin nivå, men vi har god hjälp av dator,  Ipad och våra modersmålsstödjare.

”Gamla elever”

Några elever har knäckt läskoden. De kan läsa okända ord och korta meningar med ljudenlig stavning, men använder sig fortfarande av ljudning vid läsning av okända korta och lite längre ord.  Alla läser högt för mig eller varandra nästan varje dag och tränar på att skriva och läsa nya texter med hjälp av appen ”Skrivstil” på våra Ipad eller på datorn med hjälp av Vital. Nästa steg är för dem att de ska kunna använda sina kunskaper i läsning i vardagliga situationer i samhället och kunna skriva egna meningar och korta texter.

Nytillkomna elever

Några av de nya eleverna förstår mycket lite svenska och kan inte läsa och skriva, varken på sitt eget språk eller på svenska. De behöver lyssna mycket på svenska, träna på att förstå och använda enkla ord och fraser. De behöver också träna på att använda papper och penna och träna ljud och bokstäver.

Efterhand som jag hinner tänker jag fylla på med mer av mina tankar om undervisningen av analfabeter, men är inte så van vid att blogga så jag får försöka lära mig allt eftersom.

Kerstin Söderkvist, lärare i alfabetisering

 

6 svar på Om oss

  1. Tanja Gustavsson skriver:

    Hej Kerstin!

    Var köper man sådana små whiteboardtavlor?

    Med vänlig hälsning, Tanja.

    • kerstin Söderkvist skriver:

      Jag har använt två olika! En skrivtavla köpte vi på Betapedagog. Du letar på "skrivtavla (beta – 3029 35kr/st) beta-3031 295kr/10st) detta är uppgifter är hämtade i en katalog från 2014. Hoppas de finns kvar! De andra tror jag vi beställde från Lyreco men hittade dem inte i katalogen. Lycka till!

      • Tanja Gustavsson skriver:

        Tack för tipset! Hittade 30 pack för 250kr. Det blir bra.
        Använder era elever whiteboardpennor till dem? Har alla var sin tavelsuddi med?

        • kerstin Söderkvist skriver:

          På tavlan från Lyreco fanns pennor med en liten sudd på, men pennorna var inte av jättebra kvalitet. Föredrar att köpa wytebord-marker-pennor separat. Vi använder olika sudd, ibland bara lite papper.

  2. Margareta Berglund skriver:

    Hej Kerstin!
    Är så glad att jag fann din blogg. Här finns mycket matnyttigt för mig som är förskollärare och ganska nyligen börjat undervisa vuxna analfabeter. I min grupp har eleverna ingen skolbakgrund alls. Jag får börja med pennfattningen och ljuda bokstäverna.Vi jobbar därför mycket med wytebord-tavlor. Jag har tyvärr ingen tillgång till modersmålslärare / tolk. Men med kroppsspråket och en stor portion humor går det någorlunda. Kommer att följa din blogg 🙂

    • attvaxaisittlarande skriver:

      Glad för att kunna dela med mig! Det är verkligen en tillgång att ha en modersmålslärare men som du skriver hjälper humor och kroppsspråk. Det känns inspirerande att få kommentarer. Tack för ditt gensvar, det ger energi.

Lämna ett svar till attvaxaisittlarande Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *